A program a rotterdami Centrum Educative
Dienstverlening (CED) - Oktatási Szolgáltató Intézetből
került Magyarországra
A program lényege
A leghumánusabb emberi dolog az esélyegyenlőség megteremtése
minden gyermek számára. Az emberi faj specifikusságain belül minden ember
különböző, sajátos egyed. Pedagógiai szempontból nagy kihívás és egyben
felelősség is, a tanulás folyamatában minden gyermek számára megteremteni az
esélyegyenlőséget szellemi növekedéséhez. Ugyanazon időben, ugyanazt a
tartalmat, de különböző mértékkel mérve tanítani.
A differenciálás a gyermeki természet sajátosságainak, érdeklődésének, mentális
képességéinek eltérő jellegét figyelembe vevő módszer, amely felismerve a
különbözőségeket igyekszik megteremteni a tanítás, tanulás folyamatának
legoptimálisabb feltételeit.
A tanórai differenciálással, egyénreszabott feladatokkal, egyéni bánásmóddal
lehet kiegyenlíteni, csökkenteni a tanulók közötti fejlettségbeli
különbségeket.
A helyesírás-tananyag a nyelvtani problémákat figyelembe véve három ill. négy
helyesírási blokkban jelenik meg. Minden blokk egy adott szókészletre
(3 x 20 szó) épül. Lényege a szókészlet sokrétű, tudatos
gyakorlása. Ezt a célt szolgálja az időterv is, ami előírja, hogy egy
helyesírási problémával öt héten keresztül heti két órában foglalkozunk. Egy év
alatt az 1. évf.-ban 3 x 60 = 180; a 2. - 4.
évfolyamban 4 x 60 = 240 szót tanul meg leírni, ami három év
alatt 720 szó. Az alsó tagozaton így összesen 900 szót tanul meg helyesen írni.
A tanulók értékelése nem osztályzatokkal történik. Minden tanuló összértékelést
végez a saját önértékelő lapján, amelyen annyi ábrát színezhet ki, amennyi szót
hibátlanul leírt. A tanító úgyszintén a saját regisztrációs lapján vezeti az
egyes tanulók eredményeit, hisz ez képezi a további fejlesztőmunka alapját, a
differenciálást.